Horváth Szilvia (Egis Gyógyszergyár)
A technológiai fejlődés a gyógyszeripart is korszakváltás felé mozdítja. A digitális érában a betegek saját kezükbe veszik az egészségügyi helyzetük alakítását, egyre kevésbé törődnek bele állapotuk alakulásába. A vezető technológiai cégek a fő stratégiai irányaik közé emelték az egészségügyet. Az Apple-nek számos klinikai vizsgálata folyik, a Google anyacégének egészségügyi pillére, a Verily alapkutatásokat végez, az IBM Watson a mesterséges intelligencia révén a rákkutatás fejlődését célozza, az LG és a Samsung biológiai terápiákat fejleszt. A környezet jelentős változása lépéskényszert jelent a gyógyszercégeknek. Az előbb-utóbb minden iparágat érintő digitális transzformáció során a végfelhasználók igényei kerülnek fókuszba, amely révén az életünk hatékonyabbá, kényelmesebbé válik.
Az USA-ban 2006-ban megjelent az első 3D nyomtatott gyógyszer, epilepszia ellen. 2017-ben a japán Otsuka gyógyszercég és az amerikai Proteus startup együttműködésének eredményeképp bevezetésre került az első digitális gyógyszer, amely szenzor segítségével nyomon követi, bevette-e a gyógyszerét a skizofrén beteg. 2019-ben a Sandoz gyógyszercég a Pear Therapeutics startup fejlesztése révén bevezette az első, aktív hatóanyag nélküli, szoftveres terápiát, így már applikációt is felírhat receptre az orvos a szerfüggő betegeknek és kifejezetten ópiátfüggőknek. Számos új irány jelenik meg, de egyelőre még nincs közöttük igazi sikertörténet.
Vajon mi hozza meg az áttörést? Hogyan kell a gyógyszercégeknek a betegekhez, fogyasztókhoz viszonyulnia a jövőben, hogy meg tudják őrizni piaci pozíciójukat?