Digitális fejlesztések az állami egészségügyben

dr. Birkner Zoltán (NKFIH), Prof. Dr. Horváth Ildikó, PhD (EMMI), Szabó Bálint (OKFŐ) - Moderátor: Hatem Lemia (Novartis Hungária)

Prof. Dr. Horváth Ildikó, PhD (EMMI)

Telemedicina:

-          járványhelyzet komoly lökést adott a telemedicina, mint új ellátási forma előtérbe kerülésének,

-          a 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendelet/mimumrendelet 2020. szeptember 16-i módosításával lehetővé vált a személyes orvos-beteg találkozó nélküli ellátási tevékenység,

-          előkészítés alatt áll egy célzottan a telemdicinális ellátások szakmai feltételit szabályozó kormány rendelet tervezet is,

 Virtuális rendelő:

-          újfajta működési forma, melyet elsődlegesen a járványhelyzet kényszerített ki, ugyanakkor a betegek folyamatos ellátása szempontjából kulcsfontosságú, hogy az ellátó intézmények és orvosok a személyes találkozások hiányában is ellássák a betegeket, illetve nyomonkövessék az ellátások eredményeit

-          szakmánként eltérő ellátási feltételek és szakmai standardok lehetnek, melyekre fel kell készülni, illetve elő kell állítani ezen ellátási formára is vonatkoztatható megfelelő szakmai protokollokat,

Ellátásbiztonság telemedicina esetében:

-          vészhelyzeti rendelkezések között bevezetésre került, majd a kivezető rendelkezésekben tervezetten a normál jogrendbe is átvezetésre kerül a telemedicina szolgáltatások esetében az arcképes azonosítási lehetőség alkalmazása. Az erre a célra kifejlesztett applikáció a személyügyi nyilvántartás adatai alapján a betegek biztonságos beazonosítását teszi lehetővé az on-line konzultációk és ellátások során, mely betegbiztonsági és adatvédelmi szempontból is a telemedicina ellátások szükséges feltétele

NETOK - Nemzeti Egészségügyi Telefonos és Online Információs Központot

-          a vonatkozó 1658/2020. (X. 15.) Korm. határozat alapján 2021. április 1-vel kezdte meg működését a NETOK. Az NNK szervezeti keretein belül működő Információs Központ egy ingyenesen hívható állampolgári telefonos tájékoztató szolgáltatást biztosít abból a célból, hogy egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban tájékoztassa az állampolgárokat elsődlegesen a megelőzés és egészségfejlesztés, valamint a mentális egészséggel kapcsolatos megkeresésekben.

Szabó Bálint (OKFŐ)

Az elmúlt időszakban felértékelődött az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) szerepe Magyarországon,  a COVID-19 járvány alatt pedig bebizonyosodott, hogy milyen fontos szerep hárul hazánlban a digitális egészségügyre. Az utóbbi években az EESZT számos lehetőséget kínált az orvosok, az egészségügyi dolgozók és a betegek számára. Az EESZT lehetővé teszi a gyógyítási folyamat digitális nyomon követését. A rendszer az ellátórendszer informatikai megoldásainak egységesítésével és az ellátási folyamatok digitalizálásával még hatékonyabbá teszik az ellátást. A napjainkban kiemelt szerephez jutó telemedicina, valamint a prevenció támogatása digitális eszközökkel és a mesterséges intelligencia nagyobb mértékű alkalmazása szintén hozzájárulnak a magyar egészségügy fejlesztéséhez.